wat is een goed boormachine?

• Marleen

Ik ben op zoek naar een boormachine waar ik in een nieuwbouwhuis

(hele harde muren) makkelijk gaten in de muur kan boren.

waar moet ik op letten als ik er een koop? en wat moet ik er

max voor uitgeven? Maakt het uit om een snel koppeling voor de

boren te gebruiken, zit er verschil in boren die een snel koppeling

hebben of die je moet vast draaien?

Alvast bedankt voor je hulp Marleen.

• Sip

Snelkoppeling is alleen als je tijd belangrijk vind. En als je met snelkoppeling bedoelt het systeem om universele boren vast te klemmen, dan werkt die alleen naar behoren bij nieuw boren.

Je moet in elk geval een klopboormachine hebben met regelbaar toerental liefst traploos én schakelbaar. Verder is het handig als je machine links kan draaien dan kun je snel de boor los krijgen als die vastloopt. Als het ding alleen is om voor je woning een aantal gaten te boren zou ik een goedkope nemen, de hobbylijn van Bosh (groen) kan dan een uitkomst bieden, maar er zijn ook andere merken die rond de € 65 een machine leveren waar je heel veel gaten in je huis kunt boren.

• Kees

Marleen,

Ik ben voor het eerst op deze site en lees nu pas jou vraag dus misschien ben ik te laat met mijn antwoord.

UIt ervaring weet ik dat een goede boormachine voor harde muren een pneumatische slag boormachine moet zijn. In de handel heet dat een PBH machine. (Pneumatiche Boor Hamer)

Dat is een machine die niet al te snel draaid maar wel flink klopt. Je kan hem niet gebruiken om gewoon te boren in b.v. hout of een gips muurtje.

Hier worden altijd snelspan inrichtingen en dus snelspan hardmetalen boren voor gebruikt. z.g. SDS of SDS plus (of+).

De aanschaf is niet goedkoop maar op de totaalprijs van een nieuw huis is het een schijntje en je doet er je hele leven mee.

Je kan gerust kijken naar een eigen merk van een DHZ zaak. Die gaat misschien niet je hele leven mee, maar is wel goed genoeg voor huis, tuin en keuken gebruik en is een stuk goedkoper.

• de ruiter

een reactie op een goed boormachine dat is een hilti met sds snelspan kop

• Remco

Eyy,

Wat ook een mogelijkheid is is een multi-klopboormachine, hiermee heb je de hamerfunctie voor beton (met sds systeem) en kun je een andere kop op zetten om bv in hout gips ed te boren.

Met deze machine kun je alles is alleen voor kleine klusjes als schroeven een beetje lomp.

Verkrijgbaar van Bosch groen(190 Euro), en als je iets beter wil van Metabo of Protool, maar dan moet je wel tussen de 275 en 300 rekenen, daarmee kun je bij normaal gebruik wel een leven mee verder.

Greetz