Pneumatische boormachine, Hoe werkt die?

• Martijn

Wie weet waar ik kan vinden hoe een pneumatische boormachine werkt.

Een vriend van mij heeft er een van Black&Decker (een boorhamer) en die beweert dat het mechanisme op lucht werkt???

Klopt dit en waar kan ik het bewijs vinden dat hij ongelijk heeft?

Bedankt

martijn

• Sip

Als het zo is dan werkt het hele ding op lucht en niet op stroom. Wat men verder soms bedoelt met die kreet is dat de slagkop door luchtverplaatsing klopbewegingen maakt. Meestal is dat echter niet zo en zeker niet in de goedkopere klasse

• math nelissen

Een pneumatische boor of hamer boor sluit je aan op een luchtcompressor. Deze zorgt voor een aantal bar waarmee het hele geval aangedreven wordt.

In mijn vorige leven heb ik lange tijd bij DAF/VOLVO/NEDCAR in Bornn gewerk waar alle draaiende gereedschappen zoals schroevendraaiers, moerdraaiers e.d. pneumatisch werden aangedreven.

Voor zover ik weet wordt door B&D geen pneumatisch gereedschap tegen redelijke prijs op de markt gebracht. Meestal is het gereedschap dat als pneumatisch bestempeld wordt toch electrisch aangedreven, maar via de kop wordt wel middels perslucht de slagkracht overgebracht. De cilinder die daarvoor zorgdraagt, wordt echter electrisch aangestuurd.

• j.v.buren

Beste martijn.

Als jij bij jou vraag een elektrische pneumatische klopboormachine bedoelt van Black en Decker, dan kan ik jou vertellen dat er in die boormachine en klein cilindertje zit dat er voor zorgt dat er wordt geklopt. Het zuigertje wordt door de motor aangedreven en het cilindertje wordt dan weggeduwd, het werkt alleen maar optimaal als er dan ook voldoende vet in zit want dit zorgt voor de afdichting zodat er voldoende lucht druk wordt opgebouwd, dan kan je spreken van pneumatisch.

Zo is het ook bij de volledige pneumatische klop hamers die zijn dus volledig lucht gestuurd.

Dus als de stekker in het stopcontact moet heb je het bovengenoemde systeem.

Vgr j.v.buren Bergeijk

Ik repareer deze apparaten regelmatig vandaar deze kennis.

• Samantha

Geen idee