wie weet het???????

• ben

welke metaalkenner kan mij helpen???

ik heb een aluminium buisje van 60-3 mm.

hier moet ik een gaatje doorboren precies in het midden.

het is preciesie buis, dus deze is perfect rond.

ik heb er extra een nieuwe kolomboormachine voor gekocht. (spelingsvrij dus)

van de boortafel heb ik een vaste opstelling gemaakt waar ik het buisje in kan klemmen precies op de juiste plaats in het midden.

het probleem is nu, dat ik 10 keer het buisje kan boren, maar ik heb ook 10 maal

verschillende maten.

elke keer heb ik weer een afwijking van 3 of 4 tiende mm naar links of rechts.

met geluk heb ik soms wel eens een gat precies in het midden.

dus het gaatje zit niet altijd recht in de buis.

nu heb ik het al geprobeert met een kobalt (rvs) boor. omdat ik denk dat de boor te zacht is, dus de boor zoekt zijn eigen weg. maar dit werkt ook niet.

hoe kan ik nu een gat in een buis boren zonder afwijking te krijgen, maar dus precies in het midden.

HELP HELP

• ben

tips van andere sites zijn ook welkom.

b.v.d. BEN

• BJ

Zit er wellicht een klein beetje slinger in de boorkop of is het boortje niet precies in het midden?

Of wellicht de boor draaisnelheid verhogen om hem geen kans te geven af te wijken?

Ik probeer ook maar wat hoor.

Succes

Ben

• Alex

Beste Ben,

Ik ben bang dat dit je nooit gaat lukken. Het probleen is dat het boortje eerst gaat

zoeken. Dit heeft te maken met het feit dat ieder boortje een dwarssnijkant heeft

die niet verspaant en dan op een ronde kant absoluut gaat verlopen.

Er zijn twee oplossingen 1) je laat de gaten er in frezen op een freesbank

2) je maakt een malletje met boorbusjes

Deze 2e oplossing is de minst zuivere, maar beter dan zo maar boren.

Succes Alex

• Sip

Als het erg naukeurig komt (ik lees dat een paar tiende mm al een probleem is) dan is die mal onbruikbaar

• Wouter

Misschien door met een ander (kleiner) boortje wat heel erg spits is aangeslepen (zonder dwars-snijkant) eerst een centergat te boren ?

mvg wouter

• Aad G

ideetje, eerst met een vijltje een plat kanje maken, dan verloopt je boor niet meer

• rudie

Ben,

Als je het beslist zelf wilt doen en je weet zeker dat je boormachine nauwkeurig genoeg is, gebruik dan geen boortjes, maar een tweelippen frees. Deze heeft namelijk een snijdende kern. Gebruik twee maten, de eerste een millimeter te klein en de tweede op de maat die je wilt hebben. Dit werkt prima in een kolomboormachine en je krijgt het gat exact in het midden en op de juiste diameter.