Aansluitprobleem Delta 3ph motor

• Peter

Hoi

Ik heb een 5 aderig draad, en moet die op een motor met delta iets aansluiten.

Er zijn 6 pinnen in het aansluit blok, met een 3 brugjes, waardoor de twee tegenover geplaatste pinnen “gebridged” zijn.

Moet ik op elk ‘set’ een phase aanknopen?

maar wat doe ik dan met de nul( blauwe) draad?

Please HELP

Groetjes

Peter

• johan

hallo

3 fase oftewel kracht stroom gebruikt de blauwe draad niet zit alleen in de kabel als je ook weer terug wilt naar 220 volt ( 1fase + blauw )

• Peter

Bedankt Johan, het werkte!

Aarde heb ik toch wel maar doorverbonden ;-)

• Prinsentoon

Ik ben elektrieker en wil even waarschuwen dat je ook moet weten dat je niet zomaar van 380V (tegenwoordig 400V) niet zomaar van een “5 aderige snoer” terug mag naar 220V (t.w.230V) alleen in een schakelkastje waar weer een zekering (of automaatje) zit die dan de fase en nul weer apart beveiligd.

Het is anders LEVENS gevaarlijk als je dat wel zomaar doet.

Het werkt uitstekend, MAAR let wel, zeker als je dan ook een motor aangesloten hebt op die krachtgroep, dat je bij losraken, doorbranden, wegvallen van de “nul” dat je dan 400V op je zogenaamde 230V krijgt, met alle gevolgen vandien.

Ik heb het gezien waar het zo zat en dat een freesmachine in een tel, “wortel 3” harder ging draaien en tegelijk een zelf aangesloten (op de “230V”) TL lamp explodeerde en de “handige” klusser in kwestie in zijn hand freesde doordat deze van het werkstuk sprong van de klap en schrik, en daarbij ook scherven van de TL-buis in zijn gezicht had. Gelukkig had hij een veiligheidsbril op zodat hij toch nog kon zien en de hoofdschakelaar uit kon zetten zelf.

Dit was geen pretje, maar gelukkig heb ik via het bedrijf waar ik werk, bedrijfshulpverlener, gehad en de eerste hulp kon bieden.

Niet om je bang te maken maar wel een lekker weetje onder ons, “handige” klussers.

Gegroet Prinsentoon (Toon Prinsen)